معرفی قرارگاه فرهنگی و زیر مجموعه های شهرستانی به اختصار - (1398/12/19)



بسم الله الرحمن الرحیم

 معرفی قرارگاه فرهنگی و زیر مجموعه های شهرستانی به اختصار

در این برهه حساس، قرارگاه فرهنگی شهرستان و شهرها در حال مطرح شدن در جامعه مدیریتی شهرستان است، این قرارگاه از سالها قبل تشکیل شده است، ائمه محترم جمعه و سایر نهادهای فرهنگی اجتماعی این قرارگاه ها را راه اندازی کرده و فعال نموده بودند ولی با توجه به سفارشات مقام معظم رهبری به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و درخواست آن شورا از ائمه جمعه، قرار شده این قرارگاه ها ارتباط منسجم تری یابند. قرارگاه استانی در استان تشکیل می‌شود و هر سه ماه یک بار نمایندگان ولی فقیه در استان، یعنی امام جمعه مرکز استان با مقام معظم رهبری دیدار دارند و مسائل مربوط به قرارگاه را در محضر ایشان بررسی می‌کنند، بعد از قرارگاه استان،قرارگاه شهرستان شکل می گیرد که با مسئولیت امام جمعه مرکز شهرستان و ائمه محترم جمعه شهرستان شکل می گیرد.هر کدام از ائمه محترم جمعه در شهر خود قرارگاه را راه اندازی می نمایند و مسائل حوزه کار خود را پیگیری می‌کنند.سپس مسائل مهم را به قرارگاه شهرستان آورده جمع بندی مسائل قرارگاه شهرستان به قرارگاه و استان متصل می شود.

مفهوم قرارگاه

 قرارگاه یک اداره یا نهاد مجزای از سایر نهادها نیست ،زمان جنگ گروه‌های مختلف در عملیات شرکت می کردند ، گاه از ماموریت‌های همدیگر و توانمندی‌ها خبر نداشتند قرارگاه حاصل مجموعه فرماندهان این گروه ها بود و برای هماهنگی توسط مسئولین قرارگاه اداره می شد ، مسئولین قرارگاه در برخی موارد افراد غیر از زیرمجموعه بودند و گاه توسط یک چارت تشکیلاتی از خود آنها انتخاب می‌شدند، مهمترین وظیفه قرارگاه ایجاد هماهنگی عملیاتی بین  گروه‌هایی بود که هیچ تناسبی با هم نداشتند ولی در قرار گاه به شکلی سازماندهی می شدند که مانند یک موجود واحد عمل می کردند، در صورت هماهنگی کامل همه واحدها، در قرارگاه پیروزی بهتر نصیب می‌شد و هر نوع ناهماهنگی نه تنها عامل شکست بود بلکه تبعات بسیار سختی را به دنبال داشت.گروه‌های اطلاعات عملیات، تدارکات ،توپخانه ،مخابرات، امداد و درمان و نیروهای عمل کننده در گردانها و تیپها ولشکرهایی که گاه هر کدام از یک استان آمده بودند قرار بود برای هدف واحد، عملیات یا عملیات هایی را انجام دهند و همه با هم در یک جبهه با یک هدف و روش‌های هماهنگ اقدام کنند تا نتیجه حاصل شود. در حقیقت لفظ فرهنگ از ادبیات نظامی وام گرفته شده و به بهترین وجه می‌تواند، معنا و مفهوم خود را در بخش فرهنگ به ذهن برساند.

لزوم قرارگاه در بخش فرهنگ

درخواست مکرر مقام معظم رهبری در بخش فرهنگ کار قرارگاهی و جبهه ای است ،بدون هماهنگی نیروهای عمل کننده در بخش فرهنگ نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد .در کشور ما تعداد بسیاری از نهادها وجهه فرهنگی دارند و هر کدام فعالیت هایی را در طول سال سازماندهی می‌کنند .چه در مرکز کشور، چه استان ها وچه شهرستان ها و شهرها، بخشی از مشکلات اساسی ما در بخش فرهنگ ناشی ازپراکندگی و تعدد این نهادهاست ،البته این پراکندگی امتیازاتی را نیز دارد که به لحاظ تئوریک و نظری در جای دیگری باید به این مقوله پرداخت، اما چیزی را می‌شود به طور قطعی بیان کرد ،ضرورت هماهنگی بین این نهاد هاست که به هر میزان هماهنگی بیشترشود، فواید بیشتر و آسیب کمتر خواهد شد .

آسیب های عدم هماهنگی

اگر رفتار نهادهای مختلف فرهنگی از بالاترین سطح تا پایین ترین آن، و سنتی ترین تا مدرن ترین را در نظرگیریم، همچنین به پراکندگی به حسب تخصص و عدم تخصص و فرهنگ خاص تا فرهنگ عمومی توجه کنیم،تشتت و تعارض و تناقض و ضدیت های بسیاری را مشاهده می‌کنیم که آسیب‌های جدی به روح و روان افراد جامعه وارد می کند. به عنوان مثال نگرش‌های این نهادها به بحث تحکیم خانواده، تعریف خانواده و راه ها و روش های آن به قدری متفاوت است که می‌توانیم آنها را در یک طیف کاملا بسته سنتی تا یک طیف بی اهمیت لاابالی دسته‌بندی کنیم،این تشتت و پراکندگی ،زمینه جدایی، افتراق و بددلی آثار منفی سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی و امنیتی گسترده‌ای را فراهم می‌کند.

جالب توجه است که این مسئله در حالی است که دسته های مخرب مهاجمان به فرهنگ را در نظر نگیریم .اگر آن مطلب را مورد توجه قرار دهیم، متوجه پمپاژ آشفتگی و تخریب در این مسیر خواهیم شد. آسیب دیگر، موازی‌کاری جدی و صرف بودجه در برخی قسمت‌ها و بی توجهی به بخش های دیگر فرهنگ است که به فرموده امیرالمومنین علیه السلام ،جابجا کردن ناخواسته اولویت‌ها را به دنبال دارد و یکی از عوامل شکست برنامه ها وتوبیرهای حاکمان است .

آسیب دیگر،عدم امکان ارزیابی نتیجه کارهای فرهنگی است زیرا وقتی قرار شد به هر شکلی بودجه تزریق شود و در هر سفره ای نمکی گذاشته شود، نمی توان شاهد هیچ پیشرفتی بود ضمن اینکه نمی توان شکست ها و عقب ماندگی ها را ارزیابی کرد .



آسیب دیگر همان طور که در دفاع مقدس ما سطح آمادگی تمام نیروها را در حد متوسط حفظ می‌کردیم ولی گاه عملیاتی راطراحی می‌کردیم که یکسال طول می‌کشید و سپس با یک عملیات در یکی از خط ها وقسمتهای جبهه عملیات سنگین انجام می‌دادیم و پیروز می‌شدیم و این پیروزی همه جبهه های دیگر را تحت تاثیر قرار می داد، در بخش فرهنگ و اقتصاد و اجتماع نیز نمی توان همه مشکلات را یک مرتبه برطرف کرد، بلکه باید با رعایت اولویت یک یا چند مشکل شناسایی شود و همه روی آن تمرکزکنند تا پیروزی حاصل شود وسایر مشکلات را کمرنگ کنند. اگر مشکل درست انتخاب شود با حل آن بسیاری از مشکلات مرتبط با آن نیز رفع می‌شود .بنابراین طراحی عملیات در بخش فرهنگ اگر لازم ترازعملیات جنگی نباشد ،اهمیتش کمتر نیست.

رفع همه این آسیب ها و آسیب های دیگر و کسب دستاوردهای ملموس در جبهه فرهنگ، مانند جبهه جنگ سخت، نیازمند یک قرارگاه قوی و قدرتمند است و بدون آن هر حرکتی تیری است به تاریکی.

نگاهی به سیستم اداری کشور

از یک منظر که به سیستم حکومتی جمهوری اسلامی نگاه کنیم ،قوه ها، واحد ها و ادارات و نهادهای متفاوتی را مشاهده می‌کنیم که هرکدام با دستورالعمل، ضوابط خاص و بودجه های متفاوت شکل گرفتند و کار خود را انجام می دهند. مثل سه قوه و نهادهای وابسته به آن ها، وزارتخانه ها، سازمان ها و مدیریت های مختلف که بخشی از آن را در قالب ادارات در شهرستان مشاهده می کنیم.

این نهادها از یک جهت کاملاً مستقل اند و امکان دخالت در کار همدیگر را ندارند ،حتی در شهرستان نهاد فرمانداری متصدی نوعی هماهنگی بین دستگاه‌ها است و نمی تواند بر خلاف ضوابط آنها آمرانه چیزی القا کند،طراحان دستگاه‌های کشور به این نتیجه رسیدند که مشکلاتی وجود دارد که یک نهاد نمی‌تواند متصدی کامل حل آن باشد، بلکه نیازمند هماهنگی بین بخشها و دخالت چند نهاد است.

 بنابراین در کنار ادارات، شاهد تشکیل دهها شورا از مرکز کشور زیر نظر ریاست جمهور تا استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم که گاه عنوان شورا، گاه ستاد، گاه کارگروه که به خود می‌گیرند ولی ماهیت همه آنها از این جهت یکی است، می شود گفت که هر کدام از این شوراها و کارگروه ها خود یک قرارگاه کوچک و محدود در یک موضوع هستند. این قرارگاه ها و شوراها و ستادها از بالاترین سطح کشور تا پایین ترین سطح شدیداً وابسته به سلایق و اراده و معلومات و تجارب مدیران هستند،چه بسیار روسای جمهور و نمایندگان مجلس، مسئولین و فرمانداران و ائمه جمعه که نه خبری از این شوراها دارند و نه اراده‌ای برای تشکیل آنها نه کسی که فعال است تشویق می شود و نه کسی که بی تفاوت از تنبیه.نه مرجعی گزارشی می‌خواهد و نظارتی وجود دارد،بسیاری از آسیب‌های وارده به بخش‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ازفعال نبودن یا درست عمل نکردن این ستاد هاست .

امکانات قرارگاه ها و شوراها

جالب است بدانیم که بسیاری از این شوراها نه مکانی دارند نه ماشین نه دفتر و برای رفع مشکل نهادی که دهها مسئولیت دارد دبیری و ریاست و معاونت این ستادها را در دست دارد. نبود امکانات و بودجه، عدم توجیه برخی مسئولین و بی اعتقادی عده‌ای دیگر، تعارض های شدیدی که اعضای این ستادها دارند اولویت ندادن برخی مسئولین به این فعالیت‌ها و ده‌ها عامل دیگر، بهانه می‌شود که عملاً این ستادها معطل و بی‌فایده بمانند و در موارد بسیار حتی جلساتی که شکل می گیرد، صرفاً یک دور هم نشینی و گرفتن عکس و دادن گزارش است و به هیچ نتیجه عملی منتهی نمی‌شود حتی اداره‌ای که خود به حسب طبع ذاتیش مسئولیت و دبیری یک نهاد را در دست دارد ،هیچ اعتقادی به آن ندارد و اولویتی برای آن قائل نیست وغالباً کارهای عادی اداری که جزء وظایف روزمره سازمانی نهاد است در یک قاب تصویر، به عنوان آن نهاد به مرکز ارسال می شود ومسئولین مافوق را مجاب می کند.

در موارد بسیاررئیس یا معاون یا دبیر این ستاد،هیچ اهرمی برای به ‌کارگیری اعضا و وادار کردن آنها به انجام وظایف ندارد .

اعضای قرارگاه ها و ستادها

از توضیحات فوق معلوم شد که قرارگاه موجودیتی جدای از کل مجموعه های تشکیل دهنده اش  ندارد و از طرف دیگر کل اجزاء  تشکیل دهنده قرارگاه یک عضو از اعضای قرارگاه هستند .



شورایی  در مرکز کشور هست بنام شورای عالی انقلاب فرهنگی که به آن نمی پردازیم .مصوبات این شورا گاه در حد مصوبات نهادهای قانونگذاری اعتبار دارد یکی از زیرمجموعه‌های آن در استانها و شهرستانها شورای فرهنگ عمومی است ، که با مسئولیت امام جمعه در استان و شهرستان، معاونت استاندار و فرمانداردر استان و شهرستان و دبیری اداره ارشاد برگزار می شود و متشکل از عمده نهادهای فرهنگی و نظامی شهرستان است. نهاد مشابه به دیگر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر است که نهادهای فرهنگی بسیاری عضو آن هستند و شورا و کارگروه در فرمانداری ها و ادارات و نهادها شکل می گیرد که همه با موضوع خاصی عده‌ای از مسئولین را در اطراف خود جمع می کنند .

 اعضای قرارگاه فرهنگی شهرستان

قرارگاه فرهنگی یک وزارتخانه ،اداره ،نهاد مستقل نیست بلکه یک هماهنگ کننده بین تمام عوامل میدان فرهنگ شهر است، نه بودجه‌ای دارد نه امکاناتی،نه الزام اداری جدی به تشکیل آن وجود دارد ،که به طور طبیعی تشکیل شود. بلکه یک نهاد ضروری است که در صورت فعال شدن در شهرستان می‌تواند نقش بزرگی در رفع مشکلات و کسب نتایج فراوان ایفا کند.بسیاری از ستادهایی که نام بردیم خود از اجزاء  تشکیل دهنده قرارگاه فرهنگی هستند و هیچ نهاد دولتی و غیر دولتی در بخش فرهنگ وجود ندارد مگر این که درچارت جامع قرارگاه جایی را اشغال نمی کند ،چارتی که هم هست هم نیست ،هست به معنای این که روح قانون و روح سیستم اداری آن را می‌خواهد و وظیفه شرعی و قانونی نیز تولید می‌کند، نیست به این معنی که چارت تعریف شده اداری توجیه شده ندارد، بنابراین تمام شوراهای فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد حتی هیئت مذهبی و مساجد مثل دانشگاه‌ها و مدارس و بخش‌های فرهنگی ادارات غیرفرهنگی وابسته به این قرارگاه و زیرمجموعه آن هستند.

نقش تعامل و محبت و تعارض و واگرایی و بغض در این شوراها

مقام معظم رهبری عالی ترین مدیر اداره کننده همه نهادها در سطح کشورهستند ،غیر ممکن است که شما بتوانید با زور، تهدید و تنش دائمی این نهادها را دورهم جمع کنید،ضمن اینکه فشار و زور و تهدید وتطمیع در بخش‌های مهمی از نظام جمهوری اسلامی جایگاه ندارد، رهبر در نظام جمهوری اسلامی یک دیکتاتور نیست که همه چیزبه او برگردد و هر طور که بتواند نهادها را مطابق میل و سلیقه خود تنظیم کند، زیرا بسیاری از این نهادها با رای مردم و از کف جامعه بر می آیند و قدرتشان را مرهون رهبری نظام نیستند،فلذا نه خودشان ، نه سیستم ،نه مردم ،آنها را ملزم به اطاعت بی چون و چرا از رهبر نمی دانند ،هر چه این نهادها با همدیگر و با فرمانده قرارگاه هماهنگ‌تر باشند کارها بهتر سامان می یابد و هرچه دلخوری و جدایی و تعارض باشد کارها بیشتر قفل می شود .

سفارشی که همیشه مقام معظم رهبری داشته اند و خود نیز به آن عمل نموده اند، تعامل ،محبت کمک دادن به همدیگر و اغماض برخی مسائل تنش زا در کنار انتقاد های حکیمانه و دلسوزانه بوده است، سفارش ایشان این نیست که امام جمعه به خاطر قدرت نداشته خود ،(زیراعملاً ائمه جمعه، بودجه، قدرت و ... خاص ندارند) و به توهم حمایت رهبری و مردم و داشتن تریبون به یک حاکم قلدر، بدون رافت و محبت تبدیل شود و همه جا و برای همه شمشیر کشد،بلکه توصیه اکید مقام معظم رهبری، برخورد حکیمانه ،بزرگ منشانه، با منطق عفو و اغماض وگذشت و تعامل دوستانه و برادرانه در کنارصلابت رای عدم سهل انگاری و مسالحه و نگذشتن از خطوط قرمز و وارد نشدن به سازشکاری های مضر می باشد. در جایی که قرار است نقد و انتقاد صورت گیرد، باید نقد علمی که همراه است با ذکر مزایا اولویت یابد و ذهن نقاد به شلاق اتهام و چماق تخریب تبدیل نشود، متاسفانه در سرتاسر کشور شاهده عکس این مسئله هستیم، همان طور که  گفتند عکس شهدا را کشیدیم و عکس آنها عمل کردیم.

تاریخچه قرارگاه و ستاد های شهرستان لنجان

 اینجانب به عنوان امام جمعه شهرستان ،تمام ظرفیت ذهنی و فکری و عاطفی و احساسی شخصی ضعیف خودم را در تمام دوران ها و با همه مسئولین بلا استثناء بکار گرفتم تا بتوانم از حداکثر ظرفیت برای نهادها و مردم استفاده کنم، که خوشبختانه ده‌ها مورد فعالیتی که بدون این تعامل رخ نمود، اتفاق افتاد که در جای دیگر باید به آن بپردازیم.

 البته موارد استثنایی را هم داشته ایم که پس از جواب ندادن غذای شیرین مناسب مجبور شده ایم به نوش داروی کمی تلخ روی آورده و به درمان مشکل بپردازیم.

 خوشبختانه ائمه جمعه و روحانیون و فرهنگیان و همه اقشار مردم و درصد بسیار بالای مسئولین،با این فعالیت‌ها همراه بوده اند و هر جا همدلی بیشتر بوده ثمرات شیرین تری را شاهد بوده ایم.

موقعیت فعلی قرارگاه فرهنگی لنجان

همانطور که قبلاً اشاره شد یکی از فرصت‌هایی که مانور مبارزه با کرونا را در اختیار ما گذاشت نیازمندی شدیدی بود که همه ارکان شهرستان را به وجود قرارگاه و تعامل و همدلی معتقد ومعترف نمو،فلذا در این برهه حساس،به فعال تر نمودن قرارگاه و نمو دادن فعالیت‌های آن اقدام نمودیم ،خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار بالای عقلی و فکری و تجربی، در شهرستان داریم که با فعالیت‌های قرارگاه باید از قوه به فعل تبدیل شوند.

قرارگاه صرفاً برای مبارزه با کرونا نیست ،وقتی همه ما پس از این مانورسخت ،در سطح بسیار بالاتری از هماهنگی و آمادگی قرار گرفتیم نباید استراحت کنیم بلکه باید همچنان تا شکست قطعی فقر، فلاکت، بی انضباطی ،بیکاری، طلاق ، فروپاشی خانواده‌ها ،زد و خوردهای بی‌حاصل جناحی و سیاسی، در میدان بمانیم و مهر و محبت و صفا و صمیمیت را بین خود افزایش دهیم .بنابراین حال که قرار است جهاد کنیم باید با همه وجود وسطح حداکثرتوان خود به میدان آییم. چارت کامل اردوگاه فرهنگی را ترسیم کنیم و از همه توان شهرستان همه نهادها همه شورا های مردمی استفاده کرده و به گوشه‌ای از وظایف خود عمل کنیم .

نقش تشریح قرارگاه برای مردم

مطمئنیم که مسئولین و مردم و همه نهادها زمانی که به عمق فعالیتهای قرارگاه برسند ،خوشحال خواهند شد و انگیزه‌های آنها مضاعف خواهد گشت، دعای همگان را در حق همدیگر خواهیم داشت و ان شاالله خداوند متعال برکاتش را نازل خواهد کرد.

نوع تشریح قرارگاه

ان شاالله به موازات فعالیت های جمعی رسانه‌ای و میدانی و تبادل نظراتی که خواهیم داشت به شکل بهتری قرار گاه برای مردم تشریح خواهد شد، تشریح قرارگاه زمانی کامل میشود که بتوانیم تمام ارکان و اعضای آن و تکلیف و مسئولیت و وظیفه ای که دارند را در جای خود تعریف کنیم، اما به طور خلاصه عرض  کنم که سه رکن، نماینده عالی دولت و نهادها و ادارات زیر مجموعه یعنی فرماندار شهرستان ،نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و نماینده قوه قضاییه در شهرستان که دستگاه قضایی است و تمام نهادهای وابسته که مقام معظم رهبری از یک طرف و تمام زیرمجموعه‌های مردمی آنها و به نوعی همه اشخاص حقیقی و حقوقی شهرستان از اعضای این قرارگاه محسوب می‌شوند.



وظایف فعلی قرارگاه

الف:تشکیل قرارگاه و همراهی با همه مسئولین شهرستان که به شدت درگیر بحران و فاجعه کرونا هستند، بحرانی بسیار سخت که معاد و معاش وسلامت و اقتصاد و اجتماع ، روح و روان مردم ما را تحت تاثیر قرار داده و ظرف چند روز ارتباط دنیایی را بعضا به ارتباطات اخروی و برزخی تبدیل کرده است.

 ب: تنظیم چارت کامل قرارگاه شهرستانی و پیوند دادن کل شهرستان به این قرارگاه از طریق پیوند بین قرارگاه‌های شهری و بخشی و سایر ستادها و شوراها و توجیه این قرارگاه.

ج:تشکیل برنامه های فرهنگی، اجتماعی سال ۹۹ شهرستان لنجان از طریق مکاتبه و مراوده با همه نهادها و سپس تجمیع برنامه ها و اعلام اولویت های کاری ملی و منطقه‌ای و مناسبتی سال ۹۹ و باز کردن مسیر برای اجرای آنها و ارزیابی مستمر و دائمی فعالیت ها و نتایج آن تا وصول به نتیجه نهایی .

د:شکل دادن عمده فعالیت ها در فضای مجازی و استفاده از ابزار بسیار قوی آن که نیازمند تشکیل ده ها کانال و گروه موضوعی است، تا بتوانیم صنعت ارتباطات فیزیکی را با توسل به وسایل ارتباطی غیرحضوری برطرف کنیم و در نهایت این اسب زین کرده را آماده عملیات در جبهه های دیگر فرهنگ و اقتصاد و اجتماع کنیم.

ه: پس از اتمام بحران کرونا ،تلاش خواهیم کرد که با مسئولین شهرستان، نخبه های اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی ،حوزوی، دانشگاهی، بازاری، نخبگان سیاسی و صاحبان تجربه مشورت کنیم و طرح های اجرایی برای شهرستان ارائه دهیم و در حد توان برخی از آنها را با دست مردم و خیرین و سرمایه گذاران فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی به بوته اجرا درآوریم .

و: ان شاءالله پس ازمشخص شدن دوره دوم انتخابات گروه نخبگان شهرستان متشکل از نخبگان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی همه جناح‌ها تشکیل خواهد شد تا جلسات یک هفته در میان داشته باشند وازطریق فضای مجازی و حقیقی به حمایت فکری و مشورتی و میدانی همه مسئولین بپردازند و باب مسدود مطالبه گری علمی را در سطح ملی و منطقه‌ای باز کنند و از این طریق به بحث ها و گفتگوهای شهروندان و گفتگوهای بین مسئولان و نخبگان سیاسی رنگ علمی داده و این انرژی ها را صرف ارتقاء و مباحث کنند و ان شاالله جایگاه نیروی انسانی شهرستان را با توانمند سازی همه اقشار ارتقا بخشند .



ز: ان شاالله گروه پژوهشگران حوزوی و گروه پژوهشگران دانشگاهی و پژوهشگران سایر نهاد ها شکل خواهد گرفت و به بررسی مسائل مورد نیاز در سطح ملی و منطقه‌ای خواهیم پرداخت و ضمن ارائه مباحث نظری و تشکیل کرسی های آزاد اندیشی و کرسی‌های نظریه ‌پردازی به ابداع نظریه خواهیم پرداخت در کنار این کار که یک کار پژوهشی آکادمیک میباشد، پژوهش‌ها را به سمتی سوق خواهیم داد که نتایج سریع آن در میدان عمل آشکار شود و ان شاءالله قرارگاه فرهنگی شهرستان به یک الگو و نمونه کشوری تبدیل خواهد شد، البته با عنایت حق تعالی و لطف همه اولیا و به برکت دستها و مغزهای با برکت همه شما مردم خوب و فهیم شهرستان لنجان

 قاسم باقریان ساعت 7عصر 1398/12/19





  عضویت در گروه قرارگاه فرهنگی اجتماعی شهرستان لنجان در پیام رسان ایتا با هدف تحکیم اراده اجتماعی برای مبارزه با بیماری کرونا در شهرستان

 https://eitaa.com/joinchat/4217962535C55893f83c0

  #قرارگاه_فرهنگی اجتماعی شهرستان لنجان

دسته بندی: 
  • مدیریت جاری
  • قرارگاه فرهنگی اجتماعی شهرستان لنجان

نظرات (0)

نظر خود را ثبت کنید.