رسانه شناسی -(1395/05/21)

سواد رسانه » رسانه شناسی » مشخصات رسانه ها
د- وابستگی رسانه به زاویه دید و ارزشهای خاص
با نگاهی به محتوای پیام های رسانه‌ای، این مسئله اهمیت می‌یابد که درک کنیم هیچ رسانه بدون ارزشی وجود نداشته و نخواهد داشت. همه رسانه ها در مورد اینکه چه چیزی مهم (ارزش) می باشد و بایستی چگونه باید به آن نگریست اطلاعاتی را منتقل میکنند.در واقع چیستی و چگونگی ارزشها در یک رسانه دقیقا همان چیزی است که توسط طراحان اولیه انتخاب و ارایه می شود و اگر دقت کنیم براحتی متوجه می شویم که جریان اطلاعات در رسانه حتی در مواردی مانند اخبار به شدت تحت تاثیر جایگذاری ارزشها و زاویه دید رسانه قرار داشته به نحوی که در نهایت تامین کننده منافع ارزش گذاران می باشد.این اصل به مخاطب می آموزد که در استفاده و تحلیل رسانه به موضوع تبدیل عمومیت به کلیشه در جهت تقویت صاحبان قدرت و رسانه توجه کافی نموده و در مورد بررسی دلایل موضوعاتی نظیر ترتیب پخش در رسانه،زمان پخش و یا انتخاب سوژه و تصاویر به کار گیرد.به طور کلی شناسایی هوشمندانه ارزشهای بنیادینی که پایه گذار هر رسانه می باشد می تواند در تصمیم گیری مخاطب جهت پذیرش و یا رد اطلاعات در یافتی به نحوی موثر واقع شود .این مسئله به خصوص زمانی حیاتی میشود که ما بدنبال جامعه ای دموکراتیک با جریان آزاد اطلاعات بوده که کاربران با آزادی کامل قدرت دریافت ،تحلیل و تولید بازخورد در جامعه جهت تقویت ارزشهای رسا نه و یا روشنگری جهت سایرین  را داشته باشند.
ه- برنامه ریزی رسانه جهت کسب سود و یا امتیاز
تولد و همچنین ادامه حیات بسیاری از رسانه های جهان به منظور سودآوری و ایجاد ثروت از طریق تاثیرگذاری بر مخاطب بوده است تا جاییکه میزان و نحوه تاثیر گذاری رسانه در دنیای امروز به عنوان یک فعالیت تجاری مجزا شناخته می شود.بسیاری از صفحات روزنامه ها ومجلات ، بخش قابل توجهی از زمان برنامه های تلویزیون و کانالهای ماهواره ،قسمت عظیمی از صفحت فضای مجازی و سایر رسانه ها به پخش آگهی های تجاری  واخبار اختصاص داده شده که منبع سرشار مالی برای صاحبان رسانه بابت دریافتی از شرکتهای تولید کننده محصولات تجاری و خبری می باشد.از آنجاییکه این درآمد سرشار برای رسانه در گرو پارامتری به نام تیراژ می باشد طبیعی است که هدف نهایی رسانه جذب  و بالا بردن تیراژ مخاطبین به منظور توانایی جهت فروش زمان بین برنامه ای به اسپانسرها می باشد.با توجه به مطرح شدن فضای مجازی به عنوان رسانه برتر در جهان و همچنین فراهم شدن امکان استفاده همزمان کاربر و رسانه ها از امکانات چند رسانه ای در این محیط که منجر به افزایش قدرت هر دو طرف گردیده لازم است به خصوص کاربران شبکه های اجتمکاعی که اطلاعات را به صورت هماهنگ و جهت‌دار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش مینمایند با یادگیری مهارت درک وتحلیل منابع نسبت به جدا سازی اطلاعات اقدام نمایند.
علیرضا سلیمیان

دسته بندی: 
  • علوم
  • علوم متفرقه
  • رایانه و فضای مجازی

نظرات (0)

نظر خود را ثبت کنید.